fbpx

Miten sijaishuolto tekee yhteistyötä koulujen kanssa lapsen tukemiseksi?

Lapsen kokonaisvaltainen hyvinvointi rakentuu monipuolisen yhteistyöverkoston avulla, erityisesti kun kyseessä on lastensuojelun piirissä oleva lapsi. Koulu on tässä verkostossa yksi tärkeimmistä toimijoista, sillä sen rooli lapsen arjessa on merkittävä. Kun lastensuojelun toimenpiteet ja oppilaitoksen tarjoama tuki toimivat saumattomasti yhteen, voidaan varmistaa, että lapsi saa parhaat mahdolliset edellytykset kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen. Tässä artikkelissa käsittelemme, kuinka lastensuojelupalvelut ja koulut toteuttavat yhteistyötään lapsen edun mukaisesti.

Miten sijaishuolto tekee yhteistyötä koulujen kanssa lapsen tukemiseksi?

Sijaishuollon ja koulujen välinen yhteistyö pohjautuu lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämiseen. Lapsen oikeus saada laadukasta opetusta säilyy, vaikka asuinpaikka muuttuisi sijaishuollon myötä. Onnistunut yhteistyö perustuukin selkeälle kommunikaatiolle, yhdessä sovituille tavoitteille ja säännöllisille tapaamisille.

Yhteistyön tavoitteina ovat lapsen koulunkäynnin jatkuvuuden turvaaminen, oppimisen tukeminen ja sosiaalisten taitojen kehittäminen. Tämä edellyttää, että koulujen henkilökunta ymmärtää sijoitetun lapsen erityistarpeet ja sijaishuollon ammattilaiset puolestaan koulujärjestelmän toimintatavat ja tukimahdollisuudet.

Go Strong -organisaation toimintamallissa korostuu erityisesti koululähtöisyys, jolla varmistetaan, että jokainen lapsi saa mahdollisuuden suorittaa opintonsa loppuun ja löytää elämäänsä kantava suunta.

Mitkä ovat lainsäädännön asettamat puitteet sijaishuollon ja koulujen yhteistyölle?

Sijaishuollon ja koulujen yhteistyötä ohjaavat useat lait, jotka määrittävät eri osapuolten vastuut ja velvollisuudet. Lastensuojelulaki velvoittaa sijaishuollon toimijoita huolehtimaan lapsen oikeudesta saada perusopetusta. Perusopetuslaki puolestaan takaa jokaiselle lapselle oikeuden saada ikätasonsa ja edellytystensä mukaista opetusta sekä tarvittavaa tukea.

Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki korostaa monialaista yhteistyötä oppilaan tuen järjestämisessä. Se ohjaa oppilashuoltoryhmien toimintaa, johon sijaishuollon edustajat voivat tarvittaessa osallistua lapsen asioissa.

Tietosuojakysymykset nousevat usein esiin yhteistyössä. On tärkeää ymmärtää, mitä tietoja voidaan jakaa ja kenelle. Vaikka salassapitovelvollisuus suojaa lasta, se ei saa estää tarpeellisen tiedon siirtymistä lapsen tukemiseksi. Tiedonvaihdossa onkin aina arvioitava lapsen etu.

Mitä käytännön yhteistyömuotoja sijaishuollon ja koulun välillä on?

Sijaishuollon ja koulun väliseen yhteistyöhön on kehitetty useita toimintamalleja, joiden avulla tuetaan sijoitetun lapsen koulunkäyntiä. Säännölliset palaverit muodostavat perustan hyvälle yhteistyölle. Näissä tapaamisissa käydään läpi lapsen tilannetta, asetetaan yhdessä tavoitteita ja seurataan niiden toteutumista.

Tiedonvaihto arjen tilanteissa on keskeistä. Monilla kouluilla on käytössä sähköiset viestintäkanavat, joiden kautta sijaishuollon henkilökunta ja opettajat voivat jakaa havaintojaan lapsen koulunkäynnistä ja hyvinvoinnista.

Yhteinen suunnittelu on myös tärkeää, erityisesti koulupolun nivelvaiheissa kuten ala- ja yläkoulun välisessä siirtymässä tai jatko-opintoihin hakeuduttaessa.

Sijaishuollon ja koulun yhteistyön tehostaminen – toimintamalli lapsen parhaaksi

Sijaishuollon ja koulun toimiva yhteistyö edellyttää selkeitä rakenteita, säännöllistä vuorovaikutusta ja yhteisiä tavoitteita. Kokonaisvaltainen tuki rakentuu, kun kaikki lapsen elämän keskeiset toimijat työskentelevät yhdessä.

Go Strong -organisaatiossa uskomme, että koululähtöinen lähestymistapa lastensuojelussa on avain lasten ja nuorten parempaan tulevaisuuteen. Koulunkäynnin tukeminen on yksi tärkeimmistä tavoista edistää sijoitettujen lasten hyvinvointia ja tulevaisuuden mahdollisuuksia.

Kehitämme jatkuvasti yhteistyömalleja koulujen kanssa ja tarjoamme asiantuntemustamme moniammatillisiin verkostoihin. Sijoitettujen lasten koulunkäynnin tukeminen vaatii erityistä osaamista, ja haluamme olla rakentamassa toimintamalleja, jotka mahdollistavat jokaiselle lapselle oikeuden laadukkaaseen koulutukseen ja hyvään tulevaisuuteen.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Jaa sosiaalisessa mediassa
Saattaisit myös pitää näistä
family, sun, love-7392843.jpg

Kuinka huoltaja voi olla mukana tukemassa koulussa jaksamista?

Vanhemman rooli lapsen kouluhyvinvoinnin tukijana on korvaamaton. Arjen rutiinit, riittävä lepo ja ravitseva ruoka luovat perustan koulussa jaksamiselle. Tutkimusten mukaan säännölliset nukkumaanmenoajat voivat parantaa lapsen koulusuoriutumista jopa 20%. Avoin keskusteluyhteys, aito kiinnostus ja aktiivinen yhteistyö opettajien kanssa mahdollistavat varhaisen puuttumisen haasteisiin. Kannustava ilmapiiri kotona tukee lasta kouluarjessa, mutta miten tunnistaa merkit, kun lapsen jaksaminen on koetuksella?

LUE LISÄÄ »

Voiko perhetyön avulla välttää lapsen sijoituksen kodin ulkopuolelle?

Perhetyö tarjoaa tehokkaan tukimuodon, joka voi estää lapsen sijoituksen kodin ulkopuolelle. Oikea-aikaisesti aloitettuna se vahvistaa vanhemmuutta, parantaa perheen vuorovaikutusta ja tukee arjen hallintaa. Tutkimukset osoittavat, että perheiden omassa ympäristössä toteutettu työskentely antaa konkreettisia työkaluja, joilla vaikeatkin tilanteet voidaan ratkaista. Miten perhetyö käytännössä toimii?

LUE LISÄÄ »

Miten sijaisvanhemmuus eroaa adoptiosta?

Sijaisvanhemmuus ja adoptio tarjoavat erilaisia polkuja lapsen hoitamiseen. Juridisesti ne eroavat merkittävästi: sijaisvanhemmuus on väliaikainen järjestely, jossa biologiset siteet säilyvät, kun taas adoptio luo pysyvän juridisen perhesuhteen. Tutkimuksemme osoittaa, että molemmissa vaihtoehdoissa lapsen etu on keskiössä, mutta ne soveltuvat erilaisiin elämäntilanteisiin. Mitä sinun tulisi huomioida valitessasi sinulle sopivaa vaihtoehtoa?

LUE LISÄÄ »