fbpx

Miksi nuori syrjäytyy koulusta ja mitä sille voi tehdä?

Nuorten syrjäytyminen koulusta on monimutkainen ilmiö, joka johtuu usein useiden tekijöiden yhteisvaikutuksesta. Taustalla voi olla niin oppimisvaikeuksia, sosiaalisia haasteita, perheen ongelmia kuin koulukiusaamistakin. Kouluyhteisöstä vieraantuminen kehittyy tyypillisesti vähitellen poissaolojen lisääntyessä ja koulumotivaation heikentyessä. Onneksi varhaisella puuttumisella, moniammatillisella yhteistyöllä sekä kodin ja koulun vahvalla tuella voidaan ehkäistä nuorten syrjäytymistä ja auttaa heitä löytämään oma polkunsa.

Mitkä ovat yleisimmät syyt nuoren syrjäytymiseen koulusta?

Nuoren syrjäytymiseen koulusta vaikuttavat usein sekä yksilölliset että yhteisölliset tekijät, jotka kietoutuvat toisiinsa muodostaen vähitellen syvenevän kierteen. Yksittäisen syyn sijaan kyseessä on monimutkainen prosessi, jossa riskitekijät kasautuvat.

Oppimisvaikeudet ovat merkittävä syrjäytymisen riskitekijä. Jos nuori kokee jatkuvasti epäonnistumisia oppimisessa eikä saa riittävää tukea, motivaatio koulunkäyntiin hiipuu. Myös sosiaaliset haasteet, kuten vaikeudet muodostaa kaverisuhteita tai ryhmään kuulumattomuuden tunne, voivat etäännyttää nuorta kouluyhteisöstä.

Perheen tilanne heijastuu vahvasti nuoren koulunkäyntiin. Vanhempien päihde- tai mielenterveysongelmat, taloudelliset vaikeudet tai riittämätön tuki opintoihin voivat vaikuttaa merkittävästi nuoren kykyyn sitoutua koulunkäyntiin. Myös perheen asenteet koulutusta kohtaan voivat joko tukea tai heikentää nuoren motivaatiota.

Koulun ilmapiirillä ja toimintakulttuurilla on niin ikään suuri merkitys. Turvaton ilmapiiri, jäykät opetusmenetelmät tai riittämättömät tukitoimet voivat etäännyttää nuorta koulusta. Myös negatiiviset kokemukset opettajien kanssa saattavat lisätä ulkopuolisuuden tunnetta.

Miten koulukiusaaminen vaikuttaa nuoren syrjäytymisriskiin?

Koulukiusaaminen on yksi merkittävimmistä syrjäytymisen riskitekijöistä, sillä se vaikuttaa suoraan nuoren kouluviihtyvyyteen, itsetuntoon ja turvallisuuden tunteeseen. Kiusaamisen kohteeksi joutuminen voi tehdä koulusta paikan, jonne nuori ei yksinkertaisesti halua mennä.

Kiusaaminen heikentää nuoren itsetuntoa ja minäkuvaa, mikä voi johtaa masennukseen ja ahdistukseen. Nämä mielenterveyden haasteet puolestaan vaikuttavat keskittymiskykyyn ja oppimismotivaatioon. Kiusatuksi tuleminen aiheuttaa myös sosiaalista eristäytymistä, kun nuori alkaa vältellä tilanteita, joissa kohtaa kiusaajia.

Koulupoissaolot lisääntyvät tyypillisesti kiusaamisen myötä. Nuori saattaa kehittää fyysisiä oireita kuten vatsakipuja tai päänsärkyä, jotka oikeuttavat kotiin jäämisen. Jokainen poissaolo vaikeuttaa oppimista ja kiinnittymistä luokkayhteisöön entisestään, mikä syventää syrjäytymiskierrettä.

Kiusaamisen vaikutukset voivat näkyä vielä vuosien päästä luottamuksen puutteena, sosiaalisina pelkoina ja vaikeuksina muodostaa ihmissuhteita. Siksi kiusaamiseen puuttuminen nopeasti ja tehokkaasti on ensiarvoisen tärkeää syrjäytymisen ehkäisemiseksi.

Mitä merkkejä vanhempien ja opettajien tulisi tarkkailla?

Nuoren syrjäytymiskehityksen varhainen tunnistaminen on ratkaisevaa ennaltaehkäisyn kannalta. Selkeimpiä varoitusmerkkejä ovat äkillinen koulumenestyksen heikkeneminen sekä lisääntyneet poissaolot, jotka voivat alkaa yksittäisinä tunteina ja laajentua kokonaisiksi päiviksi.

Käyttäytymisen muutokset kertovat usein ongelmista. Aiemmin sosiaalinen nuori saattaa vetäytyä omiin oloihinsa, tai päinvastoin rauhallinen nuori muuttua levottomaksi ja aggressiiviseksi. Myös mielialan vaihtelut, univaikeudet ja muutokset ruokahalussa voivat olla merkkejä pahoinvoinnista.

Sosiaalisten suhteiden muutokset ovat tärkeä indikaattori. Kaveripiirin äkillinen vaihtuminen, ystävyyssuhteiden katkeaminen tai se, ettei nuorella ole lainkaan ystäviä, ovat huolestuttavia merkkejä. Myös harrastusten lopettaminen tai kiinnostuksen puute aiemmin tärkeitä asioita kohtaan voi kertoa syrjäytymisriskistä.

  • Kouluun lähtemisen vaikeus ja aamuiset fyysiset oireet
  • Koulutarvikkeiden ”unohtelu” tai kadottaminen
  • Puhumattomuus koulupäivän tapahtumista
  • Lisääntynyt älylaitteiden käyttö ja vetäytyminen virtuaalimaailmaan
  • Nuoren itse esittämät huolestuttavat kommentit tulevaisuudesta

On tärkeää, että aikuiset keskustelevat havainnoistaan myös keskenään. Usein vanhemmilla ja opettajilla on erilaisia havaintoja nuoresta, ja kokonaiskuva muodostuu näitä yhdistämällä.

Miten koulu voi tukea syrjäytymisvaarassa olevaa nuorta?

Koululla on keskeinen rooli syrjäytymisvaarassa olevien nuorten tukemisessa, sillä se tavoittaa kaikki oppivelvollisuusikäiset nuoret. Tehokas tuki edellyttää varhaista puuttumista ja moniammatillista yhteistyötä, jossa oppilashuollon palvelut – kuraattori, psykologi ja terveydenhoitaja – toimivat tiiviisti opettajien kanssa.

Oppimisen tuki on järjestettävä yksilöllisten tarpeiden mukaan. Kolmiportainen tuki – yleinen, tehostettu ja erityinen tuki – mahdollistaa joustavan ja asteittain vahvistuvan tuen. Eriyttäminen, pienryhmäopetus ja tukiopetus voivat auttaa nuorta kokemaan onnistumisia ja pysymään mukana opinnoissa.

Joustavia oppimispolkuja tarvitaan niille, joille perinteinen opetus ei sovi. Joustava perusopetus (JOPO), toiminnalliset opetusmenetelmät ja työelämäpainotteiset jaksot voivat auttaa nuorta löytämään motivaation ja merkityksellisyyden opinnoissa.

Sosiaalisten taitojen vahvistaminen ja ryhmäytymisen tukeminen on tärkeää, sillä yhteisöllisyys ja kaverisuhteet ovat merkittäviä suojaavia tekijöitä syrjäytymistä vastaan. Koulussa voidaan järjestää pienryhmätoimintaa, tukea harrastustoimintaa ja opettaa tunne- ja vuorovaikutustaitoja.

Koulun ja kodin välinen yhteistyö on välttämätöntä. Säännölliset tapaamiset, avoin kommunikaatio ja yhteisesti sovitut toimintatavat varmistavat, että nuori saa johdonmukaista tukea kaikissa ympäristöissä.

Mikä on vanhempien rooli nuoren koulunkäynnin tukemisessa?

Vanhemmilla on korvaamaton rooli nuoren koulumotivaation ylläpitämisessä ja syrjäytymisen ehkäisemisessä. Kiinnostus nuoren koulunkäyntiin ja läsnäolo arjessa luovat perustan, jonka varassa nuori voi turvallisesti kohdata myös vaikeuksia.

Säännöllinen arkirytmi ja rutiinit tukevat koulunkäyntiä. Riittävä uni, terveellinen ravinto ja kohtuullinen ruutuaika ovat perusta, jonka päälle koulumenestys rakentuu. Vanhemman tehtävä on pitää näistä kiinni, vaikka nuori kapinoisikin rajoituksia vastaan.

Keskusteluyhteyden ylläpitäminen on tärkeää, vaikka nuori ei aina haluaisikaan kertoa koulupäivästään. Kysyminen, kuuntelu ja kiinnostus nuoren asioihin – pakottamatta puhumaan – pitävät yllä luottamusta siihen, että vanhempi on tarvittaessa saatavilla.

Yhteistyö koulun kanssa on välttämätöntä. Vanhempien kannattaa osallistua vanhempainiltoihin, Wilma-viestintään ja arviointikeskusteluihin. Opettajiin kannattaa olla matalalla kynnyksellä yhteydessä, jos huolta herää. Yhteistyö tulisi nähdä kumppanuutena, ei vastakkainasetteluna.

Koulunkäynnin konkreettinen tukeminen voi tarkoittaa läksyissä auttamista, kokeisiin lukemisen tukemista tai opiskelutaitojen opettamista. Vanhempien osoittama arvostus koulutusta kohtaan välittyy nuorelle, samoin kuin myönteiset odotukset nuoren kykyihin pärjätä opinnoissa.

Nuorten syrjäytymisen ehkäisy – toimivat käytännöt arjessa

Nuorten syrjäytymisen ehkäisy – toimivat käytännöt arjessa perustuvat ennen kaikkea varhaiseen puuttumiseen ja pitkäjänteiseen tukeen. Tehokkaimmat toimintamallit yhdistävät sekä koulun, kodin että vapaa-ajan ympäristöt nuoren kokonaisvaltaiseksi tukemiseksi.

Yhteisöllisyyden vahvistaminen koulussa on tärkeää. Tämä voi tarkoittaa ryhmäyttämisharjoituksia, teemapäiviä, oppilaiden osallisuuden lisäämistä päätöksenteossa ja kiusaamisen vastaisia ohjelmia. Jokaisen nuoren tulisi kokea olevansa hyväksytty ja arvostettu osa kouluyhteisöä.

Mielenterveyden tukeminen on noussut entistä keskeisemmäksi. Tunnetaitojen opettaminen, stressinhallintakeinojen tarjoaminen ja matalan kynnyksen keskusteluavun järjestäminen tukevat nuoren psyykkistä hyvinvointia ja ehkäisevät syrjäytymistä.

Harrastustoiminnan merkitys on suuri, sillä mielekkäät vapaa-ajan aktiviteetit rakentavat nuoren identiteettiä, tarjoavat onnistumisen kokemuksia ja sosiaalisia suhteita koulun ulkopuolella. Koulun, kunnan ja järjestöjen yhteistyöllä voidaan varmistaa harrastusmahdollisuudet kaikille nuorille.

Nuorta tulisi auttaa löytämään omat vahvuutensa ja kiinnostuksen kohteensa. Positiivinen pedagogiikka, jossa keskitytään ongelmien sijaan nuoren voimavaroihin, tukee myönteisen minäkuvan kehittymistä ja uskoa omiin kykyihin.

Pitkäjänteinen tuki on kaiken perusta. Nuoren elämässä tulisi olla ainakin yksi turvallinen aikuinen, joka ei luovuta vaikeissakaan tilanteissa. Lyhytjänteisten projektien sijaan tarvitaan jatkuvuutta ja sitoutumista nuoren tukemiseen hänen yksilöllisissä tarpeissaan.

Koululähtöinen lähestymistapa, jossa huomioidaan nuoren kokonaistilanne ja tuetaan hänen kasvuaan kohti itsenäistä ja merkityksellistä elämää, on tehokkain tapa ehkäistä syrjäytymistä ja auttaa nuoria löytämään oma polkunsa yhteiskunnassa. Ota yhteyttä asiantuntijoihin nuorten tukemiseksi jos tarvitset lisää tietoa tai apua syrjäytymisvaarassa olevan nuoren tilanteeseen.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Jaa sosiaalisessa mediassa
Saattaisit myös pitää näistä
family, sun, love-7392843.jpg

Kuinka huoltaja voi olla mukana tukemassa koulussa jaksamista?

Vanhemman rooli lapsen kouluhyvinvoinnin tukijana on korvaamaton. Arjen rutiinit, riittävä lepo ja ravitseva ruoka luovat perustan koulussa jaksamiselle. Tutkimusten mukaan säännölliset nukkumaanmenoajat voivat parantaa lapsen koulusuoriutumista jopa 20%. Avoin keskusteluyhteys, aito kiinnostus ja aktiivinen yhteistyö opettajien kanssa mahdollistavat varhaisen puuttumisen haasteisiin. Kannustava ilmapiiri kotona tukee lasta kouluarjessa, mutta miten tunnistaa merkit, kun lapsen jaksaminen on koetuksella?

LUE LISÄÄ »

Voiko perhetyön avulla välttää lapsen sijoituksen kodin ulkopuolelle?

Perhetyö tarjoaa tehokkaan tukimuodon, joka voi estää lapsen sijoituksen kodin ulkopuolelle. Oikea-aikaisesti aloitettuna se vahvistaa vanhemmuutta, parantaa perheen vuorovaikutusta ja tukee arjen hallintaa. Tutkimukset osoittavat, että perheiden omassa ympäristössä toteutettu työskentely antaa konkreettisia työkaluja, joilla vaikeatkin tilanteet voidaan ratkaista. Miten perhetyö käytännössä toimii?

LUE LISÄÄ »

Miten sijaisvanhemmuus eroaa adoptiosta?

Sijaisvanhemmuus ja adoptio tarjoavat erilaisia polkuja lapsen hoitamiseen. Juridisesti ne eroavat merkittävästi: sijaisvanhemmuus on väliaikainen järjestely, jossa biologiset siteet säilyvät, kun taas adoptio luo pysyvän juridisen perhesuhteen. Tutkimuksemme osoittaa, että molemmissa vaihtoehdoissa lapsen etu on keskiössä, mutta ne soveltuvat erilaisiin elämäntilanteisiin. Mitä sinun tulisi huomioida valitessasi sinulle sopivaa vaihtoehtoa?

LUE LISÄÄ »